Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Черкаський окружний адміністративний суд вирішив справи щодо рівності усіх перед законом.
Суб’єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України (ч.4 ст.5 КАС України).
Черкаським ОАС розглянуто низку таких адміністративних справ:
за позовом Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ), третя особа на стороні позивача - Служба безпеки України до Всеукраїнської громадської організації «Соборне Гетьманське Козацтво», треті особи на стороні відповідача - її відокремлені підрозділи про заборону та примусовий розпуск (ліквідацію).
В обґрунтуванні позовної заяви зазначено: керівник та члени об’єднання з метою посилення проросійських настроїв серед населення України проводять активну антиукраїнську інформаційно-пропагандистську діяльність шляхом поширення певних стереотипів щодо взаємовідносин між Україною і Росією, підтримують терористичну діяльність та контакти з урядом Російської Федерації.
Суд першої інстанції дійшов висновку про обґрунтованість підстав для примусового припинення громадського об’єднання та всіх його відокремлених підрозділів, основна статутна мета та цілі якого полягають у створенні збройних формувань, у тому числі на територіях окремих територіальних громад невизнаного на території України окремого козацького народу, завдання та структура якого мають ознаки створення окремої держави.
Черкаський ОАС ухвалив рішення заборонити (примусово розпустити) Всеукраїнську громадську організацію «Соборне Гетьманське Козацтво» (ЄДРПОУ 37063176) та всі її зареєстровані відокремлені підрозділи.
За результатом апеляційного та касаційного оскарження рішення суду першої інстанції залишене без змін.
Під час апеляційного провадження у судовому засіданні представником відповідача надана інформація щодо саморозпуску (самоліквідації) ВГО «Соборне Гетьманське Козацтво», водночас, письмових доказів зазначеним обставинам, а також наявності факту виключення у зв`язку з ліквідацією відповідача та його структурних підрозділів з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань сторонами у справі не представлено.
за позовом Міністерства юстиції України до Черкаської обласної організації «Союз комуністів України» (код в ЄДРПОУ 22792775) про припинення діяльності юридичної особи та ухвалив рішення (16.04.2024 набрало законної сили) про припинення діяльності Черкаської обласної організації «Союз комуністів України» шляхом заборони.
Найменування Черкаської обласної організації «Союз комуністів України» не відповідає ч. 2 ст. 3 Закону України № 317-VII «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» (набрав чинності 21.05.2015).
27.11.2023 Міністерством юстиції України виданий наказ № 4069/5 «Про затвердження Правового висновку Комісії з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» та Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії».
Відповідно до висновку Комісії від 23.11.2023 № 9, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 27.11.2023 № 4069/5, найменування обʼєкта правової експертизи Черкаської обласної організації «Союз комуністів України» містить символіку комуністичного тоталітарного режиму.
Вжите законодавцем словосполучення «значний суспільний інтерес» необхідно розуміти як серйозну, обґрунтовану зацікавленість, яка має неабияке виняткове значення для усього суспільства в цілому, певних груп людей, територіальних громад, об`єднань громадян тощо до певної справи в контексті можливого впливу ухваленого у ній судового рішення на права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб. Вказане поняття охоплює ті потреби суспільства або окремих його груп, що пов`язані із збереженням, примноженням, захистом існуючих цінностей девальвація та/або втрата яких мала би значний негативний вплив на розвиток громадянського суспільства. Наявність значного суспільного інтересу може мати місце й тоді, коли предмет спору зачіпає питання загальнодержавного значення, як от визначення і зміни конституційного ладу в Україні, виборчого процесу (референдуму), обороноздатності держави, її суверенітету, найвищих соціальних цінностей, визначених Конституцією України тощо (позиція Верховного Суду в ухвалі у справі № 420/8512/20 ).